Най-емблематичните столове в света - Артисанс България [Блог]
май 30, 2019

Най-емблематичните столове в света

by Косьо Н. in Мебел

Нещо толкова елементарно на пръв поглед, колкото стола, съчетава в една малка обвивка инженерна мисъл, практичност, материали и най-вече – въображение. Наистина успешният стол е нещо повече от съчетание на форма с функция; той е произведение на изкуството. Често това произведение идва и с цена, достойна за него … Та в този блог пост бихме искали да ви покажем и разкажем малко повече за най-емблематичните столове в света. Но преди това, малко предистория.

XX век се превръща в златен век за модерния стол. Иновациите в технологиите и възходящата мобилност на средната класа стават предпоставки за това най-добрите дизайнери да се възползват от творческото предизвикателство по преосмислянето на евтиното обзавеждане. Така започва историята на модерния стол.

Кресло “Дракони”

Въпросното кресло е дизайн на прочутия дизайнер и архитект от ирландски произход Айлийн Грей. Преди Грей да се прочуе като една от най-значимите фигури в Модернизма, тя прави мебели в стил Ар деко̀. Грей прекарва по-голямата част от живота си в Париж, където създава някои от най-емблематичните си дизайни, сред които и Креслото “Дракони” (Fauteuil aux Dragons).

Столът е направен след края на Първата Световна Война, между 1917 и 1919, за Сузан Талбот. Талбот първа дава възможност на Грей да направи цялостен интериорен дизайн, а столът е част от въпросния интериор. Днес столът е тапициран в кафява кожа, но в оригинал тапицерията е била бяла. Лакираната дървена структура е във формата на драконови тела, които оформят основата на стола, а опашките им стигат до задната част на стола. Главите на драконите са издялани в подлакътниците.

През годините столът сменя своя собственик неколкократно. През 1971 година столът става притежание на арт дилъра Ческа Валуа, която го закупува за 2 700 долара. Две години по-късно тя продава стола на прочутия дизайнер Ив Сен Лоран. След неговата смърт през 2008 година, столът е пуснат на търг година по-късно, като цената, на която е продаден, е невероятните 28 милиона щатски долара (близо 22 милиона евро). Креслото “Дракони” е купено от Ческа Валуа за неизвестни клиенти.

Иймз Лаундж чеър [Eames Lounge (670) and Ottoman (671)]

Съпружеското дуо дизайнери и архитекти – Чарлз и Рей Иймз пък са авторите на друг емблематичен стол, познат като Иймс Лаундж чеър. Историята му започва през Втората Световна Война, когато съпрузите решават да помогнат на приятел – Доктор Уендъл Скот. Скот работи за американската армия, която през 1942 година използва метални шини за обездвижване на ранени войници. Проблемът с металните шини бил, че вместо да обездвижат мястото и да помогнат, те допълнително влошавали травмите. Така Чарлз и Рей започват да експериментират и през 1943 година правят първата си формована шина от шперплат. До края на войната около 150 000 такива шини са произведени и използвани, а дизайнерите прилагат технологията си и в други направления на военната индустрия – те изработват носилки, стабилизиращи опашки за самолети, та дори и цял фюзелаж на самолет.

Така по време на експериментите на дуото с шперплат се ражда и тяхното изобретение – машината за формоване “Kazam!”. Около десетилетие по-късно – през 1956, съпрузите използват технологията за формоване на шперплат и създават най-емблематичния си дизайн – Иймз Лаундж чеър.

Дизайнът е вдъхновен от кожените кресла в Английски стил, а самият Иймз Лаундж чеър се превръща в икона на Модернизма. Въпреки това, в едно свое писмо до съпруга си Рей казва, че столът изглежда “удобен и не-дизайнерски”. Конструкцията на стола се състои от 3 извити корпуса, направени от шперплат – по една на облегалката за главата, на облегалката и на седалката. От началото на производството си през 1956 до началото на 90-те години на миналия век, тези три корпуса са правени от 5 тънки слоя шперплат слепени един за друг и покрити с фурнир от Бразилски палисандър. През 90-те години технологията се променя и в момента столът се произвежда от 7 слоя шперплат и покритие от фурнир от череша, орех, палисандър и други.

В момента това е един от най-плагиатстваните дизайни на столове. Освен това, свидетелство за статуса на Лаундж чеър като емблема на поп културата е и присъствието му в постоянната колекция на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк.

Яйцето на Арне Якобсен

Докато Лаундж чеър е направен за да бъде удобен, то Арне Якобсен прави своя стол “Яйце” с едничката цел той да дава уединение. Столът е изработен специално за SAS Royal Hotel в Копенхаген през 1958 година. Интересен е фактът, че целият хотел – от фасадата до приборите в хотела, е по дизайн на Якобсен. В наши дни повечето обзавеждане е подменено за да отговаря на корпоративните стандарти на хотела за материи и мебели. Затова хотелът е познат като загубеното произведение на изкуството на Якобсен. Само една стая запазва оригиналното зелено обзавеждане и дървената ламперия по стената. Стаята с номер 606 все още може да бъде резервирана.

Столът “Яйце” обаче е триумфът на пълния дизайн на Якобсен и в тотален контраст с вертикалните и хоризонтални повърхности, които доминират фасадата и интериора на хотела. За времето си столът е техническа иновация – по него няма прави линии, само извивки. Концепцията за стола пък се ражда от нова техника, която дизайнерът развива – формована вътрешна обвивка от синтетичен материал, поставена на въртяща се алуминиева основа, с пласт пяна, която покрива формованата обвивка, и тапицирана в кожа или плат. Якобсен дълго време търси перфектната форма като експериментира с глина в гаража си. Накрая дизайнерът достига до емблематичната и незабравима форма на стола. Именно тази форма е и причината столът до такава степен да се хареса на широката публика, че Датската компания за обзавеждане Fritz Hansen започва и масовото му производство.

Столът е истинско произведение на изкуството, като в зависимост от материалите и механизмът на стола, цената му варира от скромните близо 6 хиляди Евро, до над 17,000.

Въпреки, че са направени преди десетилетия, тези столове все още служат за вдъхновение на мнозина, пък и честичко някои производители плагиастват емблематичните им дизайни. В Артисанс България няма как да ви направим точно тези столове, но пък на нас може да разчитате за изработката на мебели по поръчка или по готов проект, включително и столове.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.

Този сайт използва бисквитки. Ако продължите да го използвате, вие се съгласявате с условията за ползване. Научи повече

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close